Informowanie o obniżkach cen towarów i usług pod lupą UOKiK


Okres pandemii istotnie wpłynął na sposób wykonywania pracy. Zdalny tryb pracy stał się standardem w korporacjach oraz wszędzie tam, gdzie obecność pracownika na co dzień nie jest niezbędna (np. programiści, handlowcy, działy marketingu etc.). Praca zdalna lub hybrydowa jest atrakcyjna dla pracowników, którzy mogą oszczędzać czas na dojazdy do biura. Jej zalety dostrzegło również spore grono pracodawców, którzy mogą dzięki temu redukować koszty, na przykład utrzymania przestrzeni biurowej. Ustawodawca uznał, że najwyższy czas uregulować ten tryb świadczenia pracy w przepisach zmieniających Kodeks pracy.
Odpowiedzialność za decyzje podejmowane w spółkach handlowych to codzienny dylemat członków zarządu. Czy nowe regulacje prawne pomogą im spać spokojnie?
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czym są znaki towarowe gwarancyjne. Produkty nimi oznaczone spełniają pewien standard jakości i właściwości.
27 maja 2022 roku w Sądzie Najwyższym zapadł wyrok (sygn. akt: II CSKP 3/22) oddalający skargę kasacyjną w sprawie portalu Chomikuj.pl, strony internetowej oferującej hosting plików, na której użytkownicy umieszczają i udostępniają różnego rodzaju pliki, w tym także pliki naruszające prawa autorskie. Wyrok Sądu Najwyższego kończy trwający 10 lat spór pomiędzy Stowarzyszeniem Filmowców Polskich (SFP) a właścicielem portalu Chomikuj.pl.
Nie od dzisiaj wiadomo, że dźwignią handlu jest reklama. W dobie wszechobecnego internetu za sprawą social mediów i influencerów, których śledzą miliony ludzi, promocja produktów i usług zyskała nowy kanał komunikacji i sposób dotarcia do klientów. Również dla trendsetterów taka forma współpracy z popularnymi markami stała się intratnym zajęciem. Niestety nie zawsze odbywa się ona zgodnie z obowiązującymi przepisami, naruszając prawa konsumentów, o czym nieustannie przypomina i informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Wszystkie osoby zainteresowane rozszerzeniem swojej działalności na Stany Zjednoczone zapewne ucieszy informacja, że od 24 maja 2022 roku Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) rozpoczął wydawanie elektronicznych świadectw rejestracji znaków towarowych. W związku z tą zmianą, decydując się na rejestrację znaku towarowego w amerykańskim urzędzie, świadectwo rejestracji będzie można otrzymać szybciej niż do tej pory.
Czym różni się wzór przemysłowy do znaku towarowego? Wiele osób często myli te pojęcia lub posługuje się nimi zamiennie, tymczasem są to dwa różne przedmioty prawa własności intelektualnej (w węższym ujęciu: własności przemysłowej). Przedmiotem ochrony znaków towarowych i wzorów przemysłowych jest co innego. Procedura rejestracji mimo, że jest dokonywana przez te same instytucje, również nieco się różni. Warto to sobie wyjaśnić i przyswoić najistotniejsze różnice.
Spółka komandytowo-akcyjna w Nowym Ładzie stała się bardzo kuszącą formą prowadzenia działalności gospodarczej. W niniejszym artykule wyjaśnimy, czym jest i dlaczego jest tak atrakcyjna dla potencjalnych wspólników.
Zryczałtowane opodatkowanie dochodów spółek, czyli tzw. CIT estoński, jest bardzo korzystną formą opodatkowania dla spółek, które planują reinwestowanie zysku zamiast jego wypłaty na rzecz wspólników. Jest to atrakcyjna opcja dla spółek zainteresowanych rozwojem, których wspólnicy mogą odroczyć konsumpcję zysku na kilka lat.
Uznanie wynagrodzenia za ukrytą dywidendę spowoduje wyłącznie go z kosztów uzyskania przychodu.
Spółki osobowe to takie spółki prawa handlowego, które nie posiadają osobowości prawnej ani kapitału zakładowego. Wspólnicy – co do zasady – odpowiadają za zobowiązania spółek osobowych bez ograniczeń całym swoim majątkiem osobistym.
Spółkami kapitałowymi są spółka akcyjna oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Nowy Ład to pakiet ustaw podatkowych i okołopodatkowych, które zrewolucjonizowały sposób rozliczania podatków dochodowych w Polsce od 2022 roku. Prawnicy, doradcy podatkowi, biura księgowe i działy HR mają ręce pełne roboty.
Ulgę IP Box co do zasady rozlicza się w zeznaniu rocznym. W ciągu roku podatkowego odprowadzane są standardowe zaliczki na podatek dochodowy, a dopiero przy rozliczeniu rocznym rozdziela się dochody na IP oraz pozostałe i składa wniosek o zwrot podatku. Warto pamiętać, że ulgę IP Box można rozliczyć do 5 lat wstecz (poczynając od 1 stycznia 2019 roku), wykorzystując możliwość złożenia korekty deklaracji podatkowej.
Grafika: OpenClipart-Vectors, Pixabay
W związku z obniżeniem składki podatku ryczałtowego dla programistów (usługi IT) do 12 procent powstaje obecnie pytanie, co jest bardziej opłacalne: ryczałt czy ulga podatkowa IP Box?
Fot.: Arek Socha, Pixabay
Wyrokiem z dnia 23 listopada 2021 roku Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął ważną kwestię dotyczącą interpretacji podatkowych w przedmiocie ulgi IP Box. Sąd wskazał, że to organ podatkowy musi odpowiedzieć na pytanie podatnika, czy prowadzi on działalność badawczo-rozwojową, a nie ma prawa wymagać ustalania tej okoliczności od samego podatnika.
Grafika: Gordon Johnson, Pixabay
Wraz z nowym rokiem oraz rewolucją podatkową związaną z Polskim Ładem wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych zmianą formy opodatkowania osiąganych dochodów. Przy podejmowaniu decyzji warto wziąć również pod uwagę ulgę IP Box („Intellectual Property Box”, „Innovation Box”).
IP Box to preferencyjne 5-procentowe opodatkowanie dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej. Ulga IP Box pozwala obniżyć wysokość zobowiązania podatkowego, jednakże aby z niej skorzystać, należy spełnić szereg wymogów. W dzisiejszym wpisie dowiedzą się Państwo, jakie są wymagania oraz kto może z ulgi skorzystać.
10 stycznia 2022 roku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) uruchomił tegoroczną edycję programu The Ideas Powered for Business, która potrwa do 16 grudnia 2022 roku.
W tegorocznej edycji programu przedsiębiorcy, którzy spełniają kryteria ustalone dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz mają siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na ochronę własności intelektualnej w postaci znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz patentów. Dotacja ma postać bonu, którego wartość może wynosić maksymalnie 1.500 euro w przypadku znaków towarowych i wzorów przemysłowych i maksymalnie 750 euro w przypadku patentów. A zatem, jedno MŚP może starać się o dotację w kwocie nawet do 2.250 euro.
Grafika: Gordon Johnson, Pixabay
W poprzednim wpisie przedstawiliśmy Państwu odmienności związane z rejestracją znaku towarowego w Stanach Zjednoczonych i Polsce oraz Unii Europejskiej. Dziś wyjaśnimy, jak wygląda rejestracja znaku towarowego w USA.
Masz nowy produkt posiadający oryginalny, wyróżniający się kształt (fotel, lampę, ubranie etc.), ale obawiasz się, że konkurencja szybko skopiuje Twój pomysł i „ukradnie” Twoich klientów? Albo konkurencja zablokowała sprzedaż Twoich produktów na portalach aukcyjnych, zarzucając Ci, że to Ty kopiujesz cudze produkty? W tym artykule odpowiemy na pytanie, jak zapobiec takim sytuacjom i jak chronić tzw. design, czyli jak zastrzec wzór przemysłowy.
Grafika: ArtTower, Pixabay
Stany Zjednoczone to z pewnością atrakcyjny rynek zbytu dla wszelkiego rodzaju towarów. Według amerykańskiego spisu powszechnego liczba ludności w 2020 roku osiągnęła 331,45 miliona ludzi. 331,45 miliona potencjalnych nabywców. Nic dziwnego, że wielu naszych klientów, podejmując decyzję o biznesowej ekspansji, za kierunek obiera właśnie USA.
Przed podjęciem decyzji o wejściu na amerykański rynek warto zrobić rozeznanie i odpowiednio się przygotować, gdyż pewne odmienności dotyczące ochrony znaków towarowych mogą nas niemiło zaskoczyć.
Grafika: Gerd Altmann, Pixabay
W nawiązaniu do poprzedniego wpisu na blogu, w którym omówiliśmy, jakie kroki należy podjąć przed przystąpieniem do rejestracji znaku towarowego w Chinach, w tym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu, jak wygląda rejestracja znaku towarowego w Państwie Środka.
Decydując się na rejestrację znaku towarowego w Chinach mamy do wyboru dwie procedury rejestracji: międzynarodową w tzw. systemie madryckim, za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP (UPRP) i koordynowaną przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO) oraz w systemie krajowym w chińskim Urzędzie ds. Własności Intelektualnej (CNIPA).
Grafika: Gerd Altmann, Pixabay
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą lub planujący rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne bardzo często pytają nas o możliwości rejestracji znaku towarowego zagranicą. Jak to wygląda, ile kosztuje i na jakie kraje można rozszerzyć ochronę zarejestrowanego dotychczas w Polsce albo w Unii Europejskiej znaku towarowego? O tym i nie tylko dowiedzą się Państwo z dzisiejszego artykułu o wadach i zaletach europejskiego i międzynarodowego systemu ochrony znaków towarowych.
Źródło: Pixabay
Wikipedia podaje, że od roku 2010 chińska gospodarka jest drugą pod względem wielkości (po USA) i najszybciej rozwijającą się gospodarką narodową świata. Chiny są również największym eksporterem na świecie i drugim pod względem wielkości importerem. Te dane z pewnością robią wrażenie i kuszą inwestorów. Nasi klienci zainteresowani ekspansją na rynek chiński pytają nas, jak na takim rynku chronić swoją markę i jak bezpiecznie prowadzić tam biznes.
Fot. ElisaRiva, Pixabay
Coraz więcej przedsiębiorców ma świadomość, że ochrona marki jest bardzo ważnym elementem budowania wizerunku, skutecznego marketingu i reklamy własnych produktów i usług. Często pytają nas Państwo, co lepiej zgłosić do rejestracji: nazwę czy logotyp? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Fot. Launchpresso, Unsplash
Coraz więcej przedsiębiorców zwraca się do nas o poradę prawną, czy można używać nazwy konkurenta w reklamie Google Ads (dawniej AdWords) i co można zrobić, aby nasz konkurent przestał używać naszej nazwy w tego rodzaju reklamie.
Fot. Christian Lue, Unsplash
Z dniem 31 grudnia 2020 roku skończył się tzw. okres przejściowy w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Jaki wpływ ma ta sytuacja na już udzielone prawa ochronne na znaki towarowe, dokonane zgłoszenia oraz przyszłe rejestracje oznaczeń?
Podsumowaliśmy najważniejsze informacje dotyczące rejestracji i ochrony znaków towarowych po Brexicie.
11 stycznia 2021 roku wystartował nowy program finansowy Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Nasi klienci, którzy prowadzą działalność handlową na Amazon, coraz częściej pytają nas o możliwość i korzyści udziału w programie Amazon Brand Registry. Program Amazon Brand Registry daje narzędzia, które pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją, ale jest dostępny tylko dla sprzedawców, którzy zarejestrowali znak towarowy w Unii Europejskiej.
19 lutego 2020 roku prezydent Andrzej Duda podpisał projekt nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw z dnia 21 marca 2019 roku, przewidującej m.in. utworzenie wydziałów sądów wyspecjalizowanych ds. własności intelektualnej.
Przewidywany termin wejścia w życie większości zmian to 1 lipca 2020 roku. Okres ten ma umożliwić odpowiednie dostosowanie i organizację nowych wydziałów sądów. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najistotniejsze zmiany.
Na podstawie Umowy Wyjścia Wielka Brytania opuściła Unię Europejską z dniem 1 lutego 2020 roku. Od 1 lutego do końca 2020 roku trwać będzie okres przejściowy, tak zwany umowny BREXIT.
Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami osoba dokonująca zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) uzyskiwała ochronę we wszystkich państwach należących do Unii Europejskiej, w tym na terytorium Wielkiej Brytanii.
W związku z BREXITEM pojawiają się nowe kwestie prawne związane z ochroną własności przemysłowej w Wielkiej Brytanii, w szczególności dotyczące rejestracji znaków towarowych.
W związku epidemią choroby COVID-19 wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2 i coraz powszechniejszą koniecznością poddawania się przez pracowników obowiązkowej kwarantannie, w dzisiejszym artykule przyjrzymy się kwestii wypłaty świadczeń chorobowych z tego tytułu.
Alan Alexander Milne. Rok 1922. Autor nieznany. Źródło: Biblioteka Kongresu. Domena publiczna.
18 stycznia obchodziliśmy sto trzydziestą ósmą rocznicę narodzin twórcy najsłynniejszego misia na świecie - Kubusia Puchatka (ang. Winnie-the-Pooh). Święto to zainspirowało nas do dzisiejszego wpisu.
Historia powstania powieści Alana Alexandra Milne jest wszystkim dobrze znana, zatem my skupimy się na prawach własności intelektualnej do „Misia o Bardzo Małym Rozumku”.
Ostatnio w orzecznictwie europejskim pojawił się ciekawy wyrok, który stanowi zupełnie nowe spojrzenie na rejestrację oznaczeń ironicznych, przewrotnych, o pejoratywnym zabarwieniu. W dzisiejszym artykule przedstawiamy aktualne stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie słownego unijnego znaku towarowego „Cinkciarz”.
Okres przedświąteczny kojarzy się z największymi obniżkami i wyprzedażami zakupowymi. W szczególności dużą popularnością cieszy się ostatni piątek listopada, czyli tak zwany BLACK FRIDAY. Większość sprzedawców odnotowała w ten dzień zwiększone obroty, jednak dla niektórych sklepów internetowych był to prawdziwie „czarny piątek”, przez który ponieśli milionowe straty. Powodem był błąd w cenie produktu, z którego na masową skalę zdążyli skorzystać czujni nabywcy.
Co najmniej osiemdziesiąt procent klientów, którzy zgłaszają się do nas w sprawie ochrony znaku towarowego, deklaruje, że chce zarejestrować logotyp swojej marki. Po otrzymaniu grafiki wielokrotnie odradzamy jednak takie rozwiązanie i sugerujemy zgłoszenie nazwy jako znaku słownego. Jaka rejestracja jest lepsza?
Zgłaszając znak towarowy musimy zdecydować, gdzie chcemy go zarejestrować. Polscy przedsiębiorcy wybierają najczęściej pomiędzy zgłoszeniem krajowym w Urzędzie Patentowym RP a zgłoszeniem unijnym w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z siedzibą w Alicante. Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę podejmując decyzję o miejscu rejestracji?
6 sierpnia 2019 roku opublikowano ustawę z dnia 4 lipca 2019 roku o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (dalej: Nowelizacja). Zakres Nowelizacji jest niezwykle obszerny, o czym świadczy chociażby długość uzasadnienia (213 stron). Zmiany dotyczą wszystkich rodzajów postępowań, od zwykłego po nakazowe, upominawcze, gospodarcze. W naszym artykule skupimy się na tym ostatnim.
Czy wiesz, ile wspólnotowych znaków towarowych zarejestrowano dotychczas w Unii Europejskiej? Czy wiesz, kto zgłasza najwięcej wspólnotowych znaków towarowych w Unii Europejskiej? Jak to mówią, jest prawda, półprawda i statystyka, ale tym razem statystyki, a konkretnie statystyki rejestracji wspólnotowych znaków towarowych, prowadzą do bardzo ciekawych obserwacji i wniosków.
W wyniku nowelizacji ustawy Prawo własności przemysłowej od dnia 16 marca 2019 r. obowiązuje nowa procedura przedłużania prawa ochronnego na znak towarowy. Co ważne, zmiany dotyczą wszystkich znaków, również tych zgłoszonych lub zarejestrowanych przed wejściem w życie nowych regulacji.
12 grudnia 2018r. do Sejmu wpłynął rewolucyjny projekt ustawy nowelizującej Prawo własności przemysłowej, który wprowadza wiele zmian i nowości dotyczących znaków towarowych. Nowa ustawa stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 i ma na celu zbliżenie i ujednolicenie ustawodawstw państw członkowskich w tym zakresie.
20 lutego 2019r. Sejm uchwalił nową ustawę. Przed jej wejściem w życie warto zapoznać się z zakresem przewidywanych zmian.
W tym artykule chciałbym poruszyć temat, który wywołał sporą burzę w tamtym roku. Czy ACTA 2 to koniec internetu? Czy grozi nam ograniczenie wolności słowa i cenzura internetu? Tekst powinien zainteresować wszystkich, którzy publikują i korzystają z treści na Facebooku, Google/YouTube, Instagramie.
W niniejszym wpisie chciałbym przedstawić dodatkowych 7 zmian, które wprowadza nowe Rozporządzenie RODO, a które nie powinny umknąć Twojej uwadze.
W niniejszym artykule pokusiłem się o zebranie 10 najważniejszych zmian (TOP 10) wprowadzonych przez RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), które mogą mieć największy wpływ na działalność przedsiębiorców.
Rewolucja w ochronie danych osobowych coraz bliżej. Dzisiaj Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na stronach projekty nowych ustaw dotyczących przetwarzania danych osobowych.
Tym razem króciutki wpis dedykowany wszystkim tym, którzy mają wątpliwości, od kiedy mogą chwalić się, że są posiadaczami zarejestrowanego, czyli chronionego prawem, znaku towarowego, umieszczając przy nim charakterystyczny symbol składający się z wielkiej litery "R" w kółeczku.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
T. (+48) 71 79 400 90
F. (+48) 71 79 400 91
T. (+48) 22 122 88 42
Pn - Pt: 900- 1700
Sb - Nd: nieczynne