Blog

Ważny wyrok NSA w sprawie IP Box

Martyna Rybińska Napisane przez

Fot.: Arek Socha, Pixabay

Wyrokiem z dnia 23 listopada 2021 roku Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął ważną kwestię dotyczącą interpretacji podatkowych w przedmiocie ulgi IP Box. Sąd wskazał, że to organ podatkowy musi odpowiedzieć na pytanie podatnika, czy prowadzi on działalność badawczo-rozwojową, a nie ma prawa wymagać ustalania tej okoliczności od samego podatnika.

Czytaj dalej...

Ulga IP Box (część I): Co to jest i kto może z niej skorzystać

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: Gordon Johnson, Pixabay

Wraz z nowym rokiem oraz rewolucją podatkową związaną z Polskim Ładem wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych zmianą formy opodatkowania osiąganych dochodów. Przy podejmowaniu decyzji warto wziąć również pod uwagę ulgę IP Box („Intellectual Property Box”, „Innovation Box”).

IP Box to preferencyjne 5-procentowe opodatkowanie dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej. Ulga IP Box pozwala obniżyć wysokość zobowiązania podatkowego, jednakże aby z niej skorzystać, należy spełnić szereg wymogów. W dzisiejszym wpisie dowiedzą się Państwo, jakie są wymagania oraz kto może z ulgi skorzystać.

Czytaj dalej...

Jak oszczędzić na rejestracji znaku towarowego lub wzoru przemysłowego nawet 75 procent?

Admin Napisane przez

Fot.: martaposemuckel, Pixabay

10 stycznia 2022 roku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) uruchomił tegoroczną edycję programu The Ideas Powered for Business, która potrwa do 16 grudnia 2022 roku.

W tegorocznej edycji programu przedsiębiorcy, którzy spełniają kryteria ustalone dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz mają siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na ochronę własności intelektualnej w postaci znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz patentów. Dotacja ma postać bonu, którego wartość może wynosić maksymalnie 1.500 euro w przypadku znaków towarowych i wzorów przemysłowych i maksymalnie 750 euro w przypadku patentów. A zatem, jedno MŚP może starać się o dotację w kwocie nawet do 2.250 euro.

Czytaj dalej...

Rejestracja znaku towarowego w USA krok po kroku

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: Gordon Johnson, Pixabay

W poprzednim wpisie przedstawiliśmy Państwu odmienności związane z rejestracją znaku towarowego w Stanach Zjednoczonych i Polsce oraz Unii Europejskiej. Dziś wyjaśnimy, jak wygląda rejestracja znaku towarowego w USA.

Czytaj dalej...

Czy możemy chronić oryginalny kształt produktu?

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: Hayden Koo, Pixabay

Masz nowy produkt posiadający oryginalny, wyróżniający się kształt (fotel, lampę, ubranie etc.), ale obawiasz się, że konkurencja szybko skopiuje Twój pomysł i „ukradnie” Twoich klientów? Albo konkurencja zablokowała sprzedaż Twoich produktów na portalach aukcyjnych, zarzucając Ci, że to Ty kopiujesz cudze produkty? W tym artykule odpowiemy na pytanie, jak zapobiec takim sytuacjom i jak chronić tzw. design, czyli jak zastrzec wzór przemysłowy.

Czytaj dalej...

Rejestracja znaku towarowego w USA

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: ArtTower, PIxabay

Stany Zjednoczone to z pewnością atrakcyjny rynek zbytu dla wszelkiego rodzaju towarów. Według amerykańskiego spisu powszechnego liczba ludności w 2020 roku osiągnęła 331,45 miliona ludzi. 331,45 miliona potencjalnych nabywców. Nic dziwnego, że wielu naszych klientów, podejmując decyzję o biznesowej ekspansji, za kierunek obiera właśnie USA.

Przed podjęciem decyzji o wejściu na amerykański rynek warto zrobić rozeznanie i odpowiednio się przygotować, gdyż pewne odmienności dotyczące ochrony znaków towarowych mogą nas niemiło zaskoczyć.

Czytaj dalej...

Rejestracja znaku towarowego w Chinach

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: Gerd Altmann, Pixabay

W nawiązaniu do poprzedniego wpisu na blogu, w którym omówiliśmy, jakie kroki należy podjąć przed przystąpieniem do rejestracji znaku towarowego w Chinach, w tym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu, jak wygląda rejestracja znaku towarowego w Państwie Środka.

Decydując się na rejestrację znaku towarowego w Chinach mamy do wyboru dwie procedury rejestracji: międzynarodową w tzw. systemie madryckim, za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP (UPRP) i koordynowaną przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO) oraz w systemie krajowym w chińskim Urzędzie ds. Własności Intelektualnej (CNIPA).

 

Czytaj dalej...

Kiedy lepiej chronić znak w kilku krajach zamiast w całej Unii Europejskiej?

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: ijmaki, Pixabay

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą lub planujący rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne bardzo często pytają nas o możliwości rejestracji znaku towarowego zagranicą. Jak to wygląda, ile kosztuje i na jakie kraje można rozszerzyć ochronę zarejestrowanego dotychczas w Polsce albo w Unii Europejskiej znaku towarowego? O tym i nie tylko dowiedzą się Państwo z dzisiejszego artykułu o wadach i zaletach europejskiego i międzynarodowego systemu ochrony znaków towarowych.

Czytaj dalej...

Od czego zacząć i jak się przygotować do rejestracji znaku towarowego w Chinach?

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: Gerd Altmann, Pixabay

Wikipedia podaje, że od roku 2010 chińska gospodarka jest drugą pod względem wielkości (po USA) i najszybciej rozwijającą się gospodarką narodową świata. Chiny są również największym eksporterem na świecie i drugim pod względem wielkości importerem. Te dane z pewnością robią wrażenie i kuszą inwestorów. Nasi klienci zainteresowani ekspansją na rynek chiński pytają nas, jak na takim rynku chronić swoją markę i jak bezpiecznie prowadzić tam biznes.

Czytaj dalej...

Znak towarowy – słowo czy logo?

Martyna Rybińska Napisane przez

Grafika: RoadLight, PIxabay

Coraz więcej przedsiębiorców ma świadomość, że ochrona marki jest bardzo ważnym elementem budowania wizerunku, skutecznego marketingu i reklamy własnych produktów i usług. Często pytają nas Państwo, co lepiej zgłosić do rejestracji: nazwę czy logotyp? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Czytaj dalej...

Czy można reklamować się w systemie Google Ads pod nazwą konkurencji?

Martyna Rybińska Napisane przez

Fot.: Launchpresso, Unsplash

Coraz więcej przedsiębiorców zwraca się do nas o poradę prawną, czy można używać nazwy konkurenta w reklamie Google Ads (dawniej AdWords) i co można zrobić, aby nasz konkurent przestał używać naszej nazwy w tego rodzaju reklamie.

Czytaj dalej...

„Tiger” - o tym, komu wolno używać nazwy największego kota

Maja Jankowska Napisane przez

Fot.: Alexas_Fotos, Pixabay

Spór pomiędzy Dariuszem Michalczewskim (przydomek Tiger) a FoodCare spółka z ograniczoną odpowiedzialnością trwał od dziesięciu lat. Chodzi oczywiście o popularne napoje energetyczne Tiger. Konflikt dotyczył zarówno naruszenia dóbr osobistych Michalczewskiego, jak i prawa do korzystania z oznaczenia „Tiger”. Zainicjowane postępowania sądowe wzbudzały między stronami tyle emocji, że nie obyło się bez wyroków Sądu Najwyższego.

Czytaj dalej...

„Messi” a „Massi” – oznaczenia podobne, a jednak różne, czyli dlaczego warto zweryfikować dostępność oznaczenia przed dokonaniem rejestracji znaku towarowego

Maja Jankowska Napisane przez

Fot.: Joshua Hoehne, Unsplash

Po niemal dziesięciu latach batalii sądowej Sąd Unii Europejskiej wydał korzystny wyrok dla Lionela Messiego, zgodnie z którym może on zarejestrować znak towarowy brzmiący analogicznie jak jego nazwisko.

Mogłoby się wydawać, że rejestracja znaku towarowego w postaci nazwiska zwłaszcza takiego, jak nazwisko światowej sławy piłkarza nie będzie szczególnie problematyczna. Jak należy zatem dbać o swoje interesy w zakresie praw własności intelektualnej?

Czytaj dalej...

Rejestracja i ochrona znaków towarowych po Brexicie

Maja Jankowska Napisane przez

Fot.: Christian Lue, Unsplash

Z dniem 31 grudnia 2020 roku skończył się tzw. okres przejściowy w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Jaki wpływ ma ta sytuacja na już udzielone prawa ochronne na znaki towarowe, dokonane zgłoszenia oraz przyszłe rejestracje oznaczeń?

Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze informacje dotyczące rejestracji i ochrony znaków towarowych po Brexicie.

Czytaj dalej...

Amazon Brand Registry. Co to jest i dlaczego musisz to mieć?

Marek Wiński Napisał

Nasi klienci, którzy prowadzą działalność handlową na Amazon, coraz częściej pytają nas o możliwość i korzyści udziału w programie Amazon Brand Registry. Program Amazon Brand Registry daje narzędzia, które pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją, ale jest dostępny tylko dla sprzedawców, którzy zarejestrowali znak towarowy w Unii Europejskiej.

Czytaj dalej...

Nowe sądy wyspecjalizowane ds. własności intelektualnej w Polsce

Martyna Truskawiecka Napisane przez

19 lutego 2020 roku prezydent Andrzej Duda podpisał projekt nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw z dnia 21 marca 2019 roku, przewidującej m.in. utworzenie wydziałów sądów wyspecjalizowanych ds. własności intelektualnej.

Przewidywany termin wejścia w życie większości zmian to 1 lipca 2020 roku. Okres ten ma umożliwić odpowiednie dostosowanie i organizację nowych wydziałów sądów. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najistotniejsze zmiany.

Czytaj dalej...

BREXIT. Jak chronić znaki towarowe w Wielkiej Brytanii po wyjściu z Unii Europejskiej?

Martyna Truskawiecka Napisane przez

Stało się. Na podstawie Umowy Wyjścia Wielka Brytania opuściła Unię Europejską z dniem 1 lutego 2020 roku. Od 1 lutego do końca 2020 roku trwać będzie okres przejściowy, tak zwany umowny BREXIT.

Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami osoba dokonująca zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) uzyskiwała ochronę we wszystkich państwach należących do Unii Europejskiej, w tym na terytorium Wielkiej Brytanii.

W związku z BREXITEM pojawiają się nowe kwestie prawne związane z ochroną własności przemysłowej w Wielkiej Brytanii, w szczególności dotyczące rejestracji znaków towarowych.

Czytaj dalej...

Koronawirus i COVID-19 a niewykonywanie umów

Marek Wiński Napisał

Ograniczenia w działalności gospodarczej oraz swobodzie przepływu ludzi i towarów wprowadzone w związku epidemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, utrudniają lub uniemożliwiają realizację zobowiązań umownych przez przedsiębiorców. Dotyczy to przede wszystkim branży usługowej i handlowej (transport, sklepy wielko- lub małopowierzchniowe z wyjątkiem branży spożywczej, gastronomia, targi i eventy, rozrywka, salony urody, turystyka i wiele innych). Niedługo jednak problemy te mogą dotknąć pozostałe sektory, gdyż gospodarka stanowi system naczyń połączonych.

Czytaj dalej...

Kubuś Puchatek a prawa własności intelektualnej

Martyna Truskawiecka Napisane przez

18 stycznia obchodziliśmy sto trzydziestą ósmą rocznicę narodzin twórcy najsłynniejszego misia na świecie - Kubusia Puchatka (ang. Winnie-the-Pooh). Święto to zainspirowało nas do dzisiejszego wpisu.

Historia powstania powieści Alana Alexandra Milne jest wszystkim dobrze znana, zatem my skupimy się na prawach własności intelektualnej do „Misia o Bardzo Małym Rozumku”.

Czytaj dalej...

Czy wolno zarejestrować nazwę Cinkciarz, czyli słowo o znakach ironicznych

Martyna Truskawiecka Napisane przez

Ostatnio w orzecznictwie europejskim pojawił się ciekawy wyrok, który stanowi zupełnie nowe spojrzenie na rejestrację oznaczeń ironicznych, przewrotnych, o pejoratywnym zabarwieniu. W dzisiejszym artykule przedstawiamy aktualne stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie słownego unijnego znaku towarowego „Cinkciarz”.

Czytaj dalej...

Sprawa Roku 2019. Trzy paski Adidasa bez dalszej ochrony?

Martyna Truskawiecka Napisane przez

Kilkuletni spór dotyczący unieważnienia graficznego znaku towarowego należącego do firmy Adidas, przedstawiającego trzy paski, został zakończony. Sąd Unii Europejskiej wyrokiem z dnia 19 czerwca 2019 roku utrzymał w mocy decyzję Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o unieważnieniu znaku (sprawa T 307/17).

W niniejszym artykule wyjaśnimy przyczyny tej decyzji oraz odpowiemy na pytanie, jak wpływa to na ochronę marki Adidas. Podpowiemy również, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę, aby rozsądnie zgłosić znak towarowy do rejestracji.

Czytaj dalej...

Prawdziwy BLACK FRIDAY dla sklepów internetowych

Martyna Truskawiecka Napisane przez

Okres przedświąteczny kojarzy się z największymi obniżkami i wyprzedażami zakupowymi. W szczególności dużą popularnością cieszy się ostatni piątek listopada, czyli tak zwany BLACK FRIDAY. Większość sprzedawców odnotowała w ten dzień zwiększone obroty, jednak dla niektórych sklepów internetowych był to prawdziwie „czarny piątek”, przez który ponieśli milionowe straty. Powodem był błąd w cenie produktu, z którego na masową skalę zdążyli skorzystać czujni nabywcy.

Czytaj dalej...

Zastępstwo radców prawnych w sprawach dotyczących wzorów przemysłowych

Martyna Truskawiecka Napisane przez

Nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej, uchwalona 16 października br., nadaje radcom prawnym długo wyczekiwane uprawnienia, a mianowicie możliwość występowania przed Urzędem Patentowym w sprawach związanych ze zgłaszaniem wzorów przemysłowych do ochrony i jej utrzymywaniem. 
 
Dziś przedstawimy najważniejsze zmiany, które wejdą w życie już niebawem, bo w ciągu trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
 
Czytaj dalej...

Dlaczego warto zastrzec swoją markę?

Martyna Truskawiecka Napisane przez

stux FFCU logistics 485225 640
 
Zbudowanie rozpoznawalności i wiarygodności marki wymaga wiele czasu i niemałych nakładów finansowych. Samo założenie firmy czy spółki nie daje nam praw do marki, dlatego też niezwykle istotne jest zadbanie o jej bezpieczeństwo.
 
Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jakie korzyści płyną z rejestracji marki, a także jakie są ryzyka związane z posługiwaniem się niezarejestrowanym znakiem towarowym.
 
 
Czytaj dalej...

Co lepiej zastrzec w Urzędzie Patentowym – nazwę czy logo?

Ewelina Czechowicz Napisała

 

Co najmniej osiemdziesiąt procent klientów, którzy zgłaszają się do nas w sprawie ochrony znaku towarowego, deklaruje, że chce zarejestrować logotyp swojej marki. Po otrzymaniu grafiki wielokrotnie odradzamy jednak takie rozwiązanie i sugerujemy zgłoszenie nazwy jako znaku słownego. Jaka rejestracja jest lepsza?

Czytaj dalej...

Rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP vs. rejestracja znaku towarowego w EUIPO

Martyna Truskawiecka Napisane przez

geralt arrows 1668909 640

Zgłaszając znak towarowy musimy zdecydować, gdzie chcemy go zarejestrować. Polscy przedsiębiorcy wybierają najczęściej pomiędzy zgłoszeniem krajowym w Urzędzie Patentowym RP a zgłoszeniem unijnym w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z siedzibą w Alicante. Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę podejmując decyzję o miejscu rejestracji?

Czytaj dalej...

Odrębne postępowanie gospodarcze w nowelizacji procedury cywilnej

Martyna Truskawiecka Napisane przez

geralt clause 67400 640

6 sierpnia 2019 roku opublikowano ustawę z dnia 4 lipca 2019 roku o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (dalej: Nowelizacja). Zakres Nowelizacji jest niezwykle obszerny, o czym świadczy chociażby długość uzasadnienia (213 stron). Zmiany dotyczą wszystkich rodzajów postępowań, od zwykłego po nakazowe, upominawcze, gospodarcze. W naszym artykule skupimy się na tym ostatnim.

Czytaj dalej...

Statystyka prawdę Ci powie, czyli kilka słów o świadomości ochrony marki

Marek Wiński Napisał

Czy wiesz, ile wspólnotowych znaków towarowych zarejestrowano dotychczas w Unii Europejskiej? Czy wiesz, kto zgłasza najwięcej wspólnotowych znaków towarowych w Unii Europejskiej? Jak to mówią, jest prawda, półprawda i statystyka, ale tym razem statystyki, a konkretnie statystyki rejestracji wspólnotowych znaków towarowych, prowadzą do bardzo ciekawych obserwacji i wniosków. 

Czytaj dalej...

Nowości w prawie własności przemysłowej

Martyna Truskawiecka Napisane przez

12 grudnia 2018r. do Sejmu wpłynął rewolucyjny projekt ustawy nowelizującej Prawo własności przemysłowej, który wprowadza wiele zmian i nowości dotyczących znaków towarowych. Nowa ustawa stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 i ma na celu zbliżenie i ujednolicenie ustawodawstw państw członkowskich w tym zakresie.

20 lutego 2019r. Sejm uchwalił nową ustawę. Przed jej wejściem w życie warto zapoznać się z zakresem przewidywanych zmian.

Czytaj dalej...

Symbol R, czyli znakiem towarowym pochwal się zgodnie z prawem

Monika Srzednicka Napisała

Tym razem króciutki wpis dedykowany wszystkim tym, którzy mają wątpliwości, od kiedy mogą chwalić się, że są posiadaczami zarejestrowanego, czyli chronionego prawem, znaku towarowego, umieszczając przy nim charakterystyczny symbol składający się z wielkiej litery "R" w kółeczku.

Czytaj dalej...

Sprzeciw w polskim systemie rejestracji znaków towarowych

Monika Srzednicka Napisała

Z naszego bloga wiesz już, że w obecnym systemie krajowej rejestracji znaków towarowych, obowiązującym od 15 kwietnia 2016 roku, Urząd Patentowy nie bada w toku procedury rejestracyjnej, czy dane oznaczenie nie narusza praw osób trzecich (tzw. przesłanki względne), o czym pisaliśmy w artykule Jakie zmiany w procedurze rejestracji znaków towarowych.

Czytaj dalej...

Jak zarejestrować znak towarowy w Polsce

Monika Srzednicka Napisała

W wyniku obowiązującej od kwietnia 2016 roku nowelizacji ustawy regulującej kwestie związane z ochroną znaku towarowego w Polsce, rejestracja znaku stała się prostsza i szybsza niż kiedykolwiek. Nie ma jednak nic za darmo. Zgłaszający znak towarowy do rejestracji musi liczyć się z ryzykiem sprzeciwu ze strony osób trzecich.

Czytaj dalej...

Skontaktuj się z Kancelarią Prawa Gospodarczego Wiński

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
T. (+48) 71 79 400 90
F. (+48) 71 79 400 91
T. (+48) 22 122 88 42

godziny

Pn - Pt: 900- 1700
Sb - Nd: nieczynne

Wpisz swoje imię
Nr telefonu
Wpisz swój adres email adres email niewaściwy
Wpisz swoją wiadomość

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Wiński z siedzibą przy ul. Partyzantów 101/4, 51-679 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania ofertowego. Masz prawo do wglądu, poprawiania i żądania usunięcia danych. Więcej: Polityka prywatności

Biuro Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4, lok. 80
50-078 Wrocław

filia warszawa

ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa