Dlaczego warto zastrzec swoją markę?

Zbudowanie rozpoznawalności i wiarygodności marki wymaga wiele czasu i niemałych nakładów finansowych. Samo założenie firmy czy spółki nie daje nam praw do marki, dlatego też niezwykle istotne jest zadbanie o jej bezpieczeństwo.
 
Aby uzyskać bezwzględną ochronę prawną, skuteczną wobec wszystkich podmiotów (w zakresie towarów i usług objętych rejestracją), należy dokonać rejestracji znaku towarowego w Polsce lub na terytorium całej Unii Europejskiej (tzw. rejestracja unijna). Niekiedy preferowana jest rejestracja znaku w wybranych krajach (na przykład w przypadku braku możliwości rejestracji unijnej lub planowania działalności w USA, Rosji lub Chinach). 
 
Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jakie korzyści płyną z rejestracji marki, a także jakie są ryzyka związane z posługiwaniem się niezarejestrowanym znakiem towarowym.
Bezpieczeństwo i swoboda używania znaku
Decydując się na rejestrację, w pierwszej kolejności warto przeprowadzić badanie czystości znaku. Dzięki temu zyskamy pewność i poczucie bezpieczeństwa, że nazwa, którą się posługujemy, nie koliduje z nazwami innych przedsiębiorców, a także będziemy mogli dalej inwestować w rozwój i promocję naszej marki. Jeśli natomiast badanie wykaże, że znaki podobne do naszych już istnieją, będziemy mogli w porę, bez narażania się na roszczenia ze stron osób trzecich, odpowiednio dokonać rebrandingu. 
 
Ochrona trwa już od samej daty zgłoszenia znaku do urzędu, pod warunkiem, że procedura rejestracyjna zakończy się pomyślnie. Uzyskamy numer i świadectwo ochronne, zapewniające nam skuteczną ochronę przez co najmniej dziesięć lat. Dzięki rejestracji stajemy się wyłącznymi właścicielami marki i możemy zapobiegać wszelkim próbom jej kradzieży.
Walka z konkurencją
Posiadając wyłączne prawa do znaku, możemy skutecznie dochodzić jego ochrony poprzez żądanie zaniechania posługiwania się naszym znakiem przez osoby trzecie czy też poprzez żądanie odszkodowania za jego naruszenie. Co więcej, świadectwo rejestracji stanowi podstawowy środek dowodowy przy ewentualnym sporze, dzięki któremu możemy wykazać swoje uprawnienia do posługiwania się znakiem w obrocie.
 
Rejestracja znaku w polskim urzędzie umożliwia nam monitorowanie bazy zgłaszanych znaków w kraju i weryfikowanie, czy nie pojawiają się znaki podobne do naszego. Dzięki temu możemy wyjść naprzeciw nieuczciwej konkurencji i w porę zgłosić swój sprzeciw. Przy rejestracji w unijnym EUIPO urząd sam powiadomi nas o zgłoszeniach znaków kolizyjnych do naszego poprzez wysłanie monitów. Oprócz procedury sprzeciwowej możemy także wystąpić w ciągu pięciu lat od rejestracji znaku z wnioskiem o unieważnienie znaku konkurenta. 
„Registered trademark”
Zapewne każdy z nas zetknął się kiedyś z charakterystycznym symbolem "R" w kółku (registered trademark), znajdującym się przy logo firmy. Stanowi to pewnego rodzaju sposób promocji marki, wpływający na jej pozytywny odbiór, wiarygodność i renomę. Rejestracja daje nam też przewagę nad innymi firmami, które posługują się niezastrzeżonymi nazwami. 
 
Warto wiedzieć, że za posługiwanie się symbolem „R” bez faktycznej rejestracji znaku grożą wysokie kary finansowe. O tym, od kiedy można posługiwać się symbolem rejestracji znaku towarowego, pisaliśmy tutaj.
Składnik majątku podnoszący wartość przedsiębiorstwa 
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zastrzeżona marka może być źródłem zarobku. Zarejestrowany znak umożliwia nam nie tylko sprzedaż samej marki, ale także skuteczne zawieranie odpłatnych umów licencyjnych na jej używanie, co może przyciągnąć uwagę inwestorów. Ponadto dzięki rejestracji znaku umożliwimy naszym spadkobiercom posługiwanie się marką po naszej śmierci. 
Im szybciej, tym lepiej
Powodów, dla których warto zastrzec markę, jest wiele. Najistotniejsze jest jednak to, że rejestracja znaku zapewnia nam praktycznie najpełniejszą ochronę posługiwania się naszą marką. Dzięki temu możemy spokojnie inwestować w jej rozwój, a także szybko reagować na wszelkie jej naruszenia. Posługiwanie się niezarejestrowanym znakiem stwarza ryzyko nie tylko zastrzeżenia naszego znaku przez konkurentów, ale także narażenia się na zarzuty odszkodowawcze, utratę nakładów na promocję i reklamę oraz poniesienia kosztów ewentualnego rebrandingu. 
 
Pamiętajmy, że zwlekając z zastrzeżeniem, utrudniamy sobie rejestrację znaku w przyszłości, ponieważ lista znaków kolizyjnych z dnia na dzień staje się coraz dłuższa.
 
Dział: Znaki towarowe

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Skontaktuj się z Kancelarią Prawa Gospodarczego Wiński

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
T. (+48) 71 79 400 90
F. (+48) 71 79 400 91
T. (+48) 22 122 88 42

godziny

Pn - Pt: 900- 1700
Sb - Nd: nieczynne

Wpisz swoje imię
Nr telefonu
Wpisz swój adres email adres email niewaściwy
Wpisz swoją wiadomość

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Wiński z siedzibą przy ul. Partyzantów 101/4, 51-679 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania ofertowego. Masz prawo do wglądu, poprawiania i żądania usunięcia danych. Więcej: Polityka prywatności

Biuro Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4, lok. 80
50-078 Wrocław

filia warszawa

ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa