Informowanie o obniżkach cen towarów i usług pod lupą UOKiK

dr Agnieszka Kwiecień-Madej

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiada kontrole wdrażania przepisów chroniących konsumentów na rynku cyfrowym, które obowiązują od 1 stycznia 2023 roku. Czy przygotowali Państwo swoją firmę do tych zmian?

Od 1 stycznia 2023 roku obwiązują nowe przepisy wzmacniające ochronę konsumentów. Ich podstawą jest implementacja trzech dyrektyw unijnych: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej.

Na przedsiębiorcach spoczywają teraz nowe obowiązki m.in informacyjne oraz dotyczące transparentnego sposobu informowania o obniżkach cen, pozycjonowania ofert w wynikach wyszukiwania, zapewnienia weryfikacji wiarygodności opinii konsumenckich.

Oprócz zmian wynikających z prawa unijnego nowe regulacje dotyczą również nieuczciwych praktyk na pokazach handlowych. Ważne zmiany objęły również zasady reklamacji towarów.

Nowe przepisy znajdują zastosowanie do wszystkich umów zawartych od 1 stycznia 2023 roku.

W komunikacie z 16 stycznia 2023 roku Prezes UOKiK-u zapowiedział, że w pierwszej kolejności kontrole dotyczące wdrażania nowych reguł obejmą zasady informowania o obniżkach cen.

 
Kogo dotyczą i na czym polegają zmiany?

Nowe zasady polegają na zobowiązaniu przedsiębiorcy, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, wskazania w widocznym miejscu, oprócz ceny promocyjnej, najniższej ceny z 30 dni poprzedzających promocję. Dane te muszą być zaprezentowane w jednoznaczny sposób, który umożliwia konsumentowi porównanie cen. Co ważne, obowiązki te dotyczą nie tylko sprzedaży za pośrednictwem internetu, ale też sprzedaży stacjonarnej oraz reklamy w środkach masowego przekazu.

Sytuacje, w których przedsiębiorcy zwolnieni są tego obowiązku, są wąsko określone i obejmują jedynie te przypadki, w których przedmiotem obniżki cen są produkty szybko psujące się, z krótką datą przydatności do spożycia, oraz produkty, które są dostępne w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni. Ale nawet w tych przypadkach przedsiębiorcy nie mają pełnej dowolności w sposobie prezentowania informacji o obniżce cen tych towarów. W przypadku produktów o krótkiej dacie przydatności obok obniżonej ceny przedsiębiorca musi umieścić cenę sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Jeśli promocja dotyczy produktów znajdujących się w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni, należy oprócz ceny promocyjnej ujawnić najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.

Należy podkreślić, że zasady związane z prezentacją promocji obowiązują nie tylko sprzedawców oferujących towary, lecz także usługodawców.

 
Wnioski z dotychczasowych kontroli UOKiK i sankcje za niedostosowanie się do nowych wymogów

UOKiK informuje również, że przeprowadził już kontrole kilkudziesięciu stron internetowych przedsiębiorców działających w branży e-commerce i zgłosił zastrzeżenia do niektórych sposobów realizacji nowych obowiązków. W tych przypadkach Prezes UOKiK wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany praktyk budzących wątpliwości. Jednakże niedostosowanie się do przepisów może wywołać dla przedsiębiorców poważne skutki finansowe. Niezgodne z przepisami praktyki mogą zostać uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK przypomina, że w przypadku stwierdzenia takich naruszeń możliwe jest nałożenie na przedsiębiorstwo kary w wysokości do 10 procent obrotu, a na osobę zarządzającą przedsiębiorstwem – do 2 milionów złotych.

 
Dalsze działania UOKiK

Przeprowadzone dotychczas czynności są jedynie początkiem działań kontrolnych. UOKiK zapowiada, że w najbliższym czasie rozpoczną się kontrole dotyczące sposobu realizacji pozostałych zmian wprowadzonych na mocy nowych przepisów, m.in.:

  • przestrzegania zasad udostępniania przez przedsiębiorców działających w internecie opinii konsumenckich,
  • przestrzegania przez platformy handlowe obowiązków informacyjnych dotyczących parametrów decydujących o kolejności pojawiania się produktów w wynikach wyszukiwania oraz ujawniania, które oferty są płatną reklamą lub uzyskały wyższe plasowanie w wyniku dokonanej płatności,
  • wywiązywania się przez platformy handlowe z obowiązków informacyjnych o statusie osoby oferującej towary lub usługi – czy jest on przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, oraz informowania o niestosowaniu przepisów o ochronie konsumentów wobec sprzedawców niebędących przedsiębiorcami,
  • wywiązywania się przez przedsiębiorców działających w internecie z obowiązku informacyjnego dotyczącego numerów telefonu umożliwiających skuteczny kontakt z nimi.

 

Jeśli prowadzą Państwo stacjonarną działalność handlową, usługową lub sklep internetowy i nie wprowadzili Państwo jeszcze zmian wynikających z nowych przepisów lub nie mają Państwo pewności, czy wprowadzone zmiany są prawidłowe, specjaliści z naszej kancelarii pomogą dostosować Państwa działalność do najnowszych wymogów.

Dział: Prawo Internetu. E-commerce
Więcej w tej kategorii: UOKiK stawia zarzuty za kryptoreklamy »

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Skontaktuj się z Kancelarią Prawa Gospodarczego Wiński

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
T. (+48) 71 79 400 90
F. (+48) 71 79 400 91
T. (+48) 22 122 88 42

godziny

Pn - Pt: 900- 1700
Sb - Nd: nieczynne

Wpisz swoje imię
Nr telefonu
Wpisz swój adres email adres email niewaściwy
Wpisz swoją wiadomość

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Wiński z siedzibą przy ul. Partyzantów 101/4, 51-679 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania ofertowego. Masz prawo do wglądu, poprawiania i żądania usunięcia danych. Więcej: Polityka prywatności

Biuro Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok. 80
50-078 Wrocław

filia warszawa

ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa