Znak towarowy – słowo czy logo?

Martyna Rybińska

Coraz więcej przedsiębiorców ma świadomość, że ochrona marki jest bardzo ważnym elementem budowania wizerunku, skutecznego marketingu i reklamy własnych produktów i usług. Często pytają nas Państwo, co lepiej zgłosić do rejestracji: nazwę czy logotyp? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

 
FORMA ZNAKU TOWAROWEGO

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które jest możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Najczęściej spotykane w praktyce znaki towarowe to słowa lub wyrażenia słowne albo oznaczenia graficzne (logo). Popularną formą znaków towarowych są również oznaczenia kombinowane, słowno-graficzne (np. Apple z symbolem graficznym ugryzionego jabłka).

 
OPISOWOŚĆ ZNAKU TOWAROWEGO TO BRAK ZDOLNOŚCI ODRÓŻNIAJĄCEJ

Wydaje się, że nazwa, która wprost wskazuje rodzaj oferowanych towarów czy usług, to świetny pomysł, bo zainteresowany danym towarem czy usługą klient szybko zidentyfikuje przedsiębiorcę. Opisowa nazwa przedsiębiorcy daje jasny i prosty komunikat, czym zajmuje się przedsiębiorca oraz jakie towary i usługi oferuje.

 

Przed wyborem marki każdy przedsiębiorca powinien jednak mieć świadomość, że nazwy opisowe (to znaczy określające wprost, „po imieniu”, przedmiot naszej działalności) nie mogą być zarejestrowane jako znaki towarowe, gdyż nie mają tzw. zdolności odróżniającej. Problem w tym, że taka nazwa bezpośrednio określa towar lub usługę, którą oferuje dany przedsiębiorca, a zgodnie z prawem nikt nie może zmonopolizować nazwy rodzajowej dla swoich towarów i usług ani zakazać innym uczestnikom rynku ich używania w obrocie.

 

Co zatem zrobić w sytuacji, gdy mamy pewność, że nazwa jest opisowa i uniemożliwia uzyskanie ochrony, a to powoduje, że inni przedsiębiorcy mogą również używać tego oznaczenia?

 
ABY ZNAK TOWAROWY NIE BYŁ OPISOWY…

Najlepiej wybrać taką nazwę, która ma charakter abstrakcyjny w stosunku do towarów lub usług, które oferujemy. Warto zwrócić uwagę, że największe światowe marki to bardzo często określenia fantazyjne i niejako „oderwane” od towarów i usług, które oznaczają (np. Apple, Canon, Puma, Nike etc.). Dobrym pomysłem jest skojarzenie cech towaru lub usługi ze zjawiskiem przyrody, zwierzętami, roślinami (np. Jaguar dla podkreślenia prędkości i sportowej sylwetki), skojarzenie z dziedzinami życia lub sztuki, które są oddzielone znaczeniowo od towaru lub usługi (np. Allegro dla internetowego portalu aukcyjnego), używanie neologizmów (np. Dawtona dla produktów przetwórstwa warzywno-owocowego albo Bakalland dla produktów spożywczych takich jak bakalie, orzechy etc.). Popularne jest też stosowanie adresu siedziby jako oznaczenia firmowego lub znaku dla towarów i usług (np. Moliera 2 dla sklepu z odzieżą i obuwiem, pochodzące od adresu siedziby przedsiębiorcy).

 

Jeżeli chcemy zachować dotychczasowe oznaczenie, to można je poddać pewnym modyfikacjom umożliwiającym jego rejestrację, na przykład poprzez dodanie do aktualnej nazwy elementów niewskazujących na rodzaj towarów czy usług. Mogą to być na przykład wyrazy, cyfry, rysunki, ornamenty itp. Ważne, aby te dodatkowe elementy były złożone, nietypowe i abstrakcyjne. Odradzamy dodawanie elementów prostych i nieskomplikowanych oraz symboli powszechnych dla danego rodzaju towarów i usług, np. wizerunku krowy dla produktów mlecznych, gdyż nie nadają one oznaczeniu charakteru odróżniającego.

 

Indywidualna i charakterystyczna forma graficzna w połączeniu z nazwą (choćby opisową) sprawi, że znak zyska charakter odróżniający, a tym samym będzie mógł zostać zarejestrowany bez ryzyka odmowy.

 

Więcej informacji dotyczących rejestracji znaków towarowych znajdą Państwo tutaj.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Dział: Znaki towarowe

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Skontaktuj się z Kancelarią Prawa Gospodarczego Wiński

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
T. (+48) 71 79 400 90
F. (+48) 71 79 400 91
T. (+48) 22 122 88 42

godziny

Pn - Pt: 900- 1700
Sb - Nd: nieczynne

Wpisz swoje imię
Nr telefonu
Wpisz swój adres email adres email niewaściwy
Wpisz swoją wiadomość

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Wiński z siedzibą przy ul. Partyzantów 101/4, 51-679 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania ofertowego. Masz prawo do wglądu, poprawiania i żądania usunięcia danych. Więcej: Polityka prywatności

Biuro Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok. 80
50-078 Wrocław

filia warszawa

ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa